Direct naar inhoud
Fietsersbond Waterland

Schouw fietspaden Waterland (2022)

Gepubliceerd op:

In de gemeente Purmerend hebben we gedurende een aantal jaren met enige regelmaat de toestand van de fietspaden bekeken. Dit jaar hebben we de gemeente Waterland onder de loep genomen. Onze bevindingen volgen hieronder.

We hebben de volgende plaatsen aangedaan: Monnickendam, Broek in Waterland, Zuiderwoude en Ilpendam. De andere plaatsen hebben we niet bekeken omdat er te weinig fietspaden liggen. Toch worden deze plaatsen vaak door toeristen (regelmatig per fiets) bezocht. Vooral Marken staat in de belangstelling. Door het Waterschap worden de dijken langs het Markermeer de komende jaren versterkt en dit heeft veel invloed op het verkeer. Van tijd tot tijd zullen er wegomleggingen nodig zijn en zal er voor het verkeer hinder optreden.

De Fietsersbond afdeling Waterland omvat de volgende gemeenten: Purmerend, Edam-Volendam, Waterland en Landsmeer.

In de gemeente Purmerend hebben we gedurende een aantal jaren met enige regelmaat de toestand van de fietspaden bekeken. Onze bevindingen hebben we met de gemeente gedeeld en jaarlijks worden er verbeteringen aangebracht. Vorig jaar heeft de afdeling de Beemster aangedaan en die bevindingen zijn met ambtenaren van de gemeente Purmerend (de gemeente Beemster is per 1-1-2022 met de gemeente Purmerend gefuseerd) besproken. Ook in Edam en Volendam is regelmatig een schouw uitgevoerd. Onze bevindingen worden regelmatig met de gemeente besproken.

Noot: deze schouw is in 2022 uitgevoerd

Monnickendam

We starten in Monnickendam

We rijden onder de N247 het Noordeinde in. Hier is een kasseienstrookje aangelegd waarschijnlijk ter verfraaiing. Voor fietsers is dit niet prettig, hobbelig en onder natte omstandigheden glad. Lijkt een beetje op de strook die wielrenners Parijs- Roubaix moeten afleggen alvorens het velodrome op te rijden.

Via het Noordeinde, Kerkstraat en Zarken naar de Bernardbrug gefietst. De brug is te smal voor al het verkeer dat er gebruik van maakt. De versmalling is vooral voor fietsers gevaarlijk. Fietsers richting tunnel moeten de weg delen met zowel busverkeer als auto’s. De brug zou verbreed moeten worden met een apart tweerichtingenfietspad dat aansluit op het bestaande fietspad.

Verkeerslichten ter hoogte van de kruising met de Nieuwpoortslaan zijn aan te bevelen, het is een druk punt met veel verkeer uit verschillende richtingen.

We steken over naar de Nieuwpoortslaan, hier is een tweerichtingenfietspad.

Fietsers die komen uit de Julianalaan en die naar het oude centrum willen moeten de Nieuwpoortslaan tweemaal oversteken. Dit is over dit korte stuk erg vervelend. Het zou aan te bevelen zijn om hier het tweerichtingen fietspad te wijzigen in een fietspad aan weerszijde.

De Nieuwpoortslaan gaat over in de Lijnbaan en ook hier is gekozen voor een tweerichtingen fietspad. Het fietspad is voldoende breed maar de tegels zijn hier en daar verzakt en zitten er op meerdere plaatsen ruime openingen tussen. De tegels waren ooit rood van kleur maar de toplaag is danig versleten. Asfaltering zou voor de hand liggen en is voor fietsers wat comfort betreft veel prettiger.

Ter hoogte van het winkelcentrum het Spil is het fietspad naar de andere zijde verlegd. Komen we bij de kruising met de Jan Persijnlaan dan houdt het fietspad op hier ontbreekt bebording over het vervolg van de route.

De Pierebaan is verboden voor fietsers – dan maar naar links?

Langs het zwembad komen we via een tunneltje weer op de Bernardlaan uit. Voor fietsers die vanaf deze weg naar het winkelcentrum of het gemeentehuis willen is het puzzelen hoe verder te gaan. Aan een kant staat een onopvallend wit bord op ruime afstand van het te nemen fietspad in de struiken. Aan de andere kant ontbreekt het bord.

We rijden verder en het fietspad is ter hoogte van de rotonde naar de overkant verlegd. Ter hoogte van de Cornelis Dirkszoonlaan worden fietsers opeens uit de voorrang gehaald. Het principe rechtdoor op de zelfde weg gaat voor geldt hier niet meer! Het is opvallend hoe vaak fietsers hier wel voorrang wordt verleend.

Waarom wordt het fietspad niet geheel in de voorrang gezet?

Verkeer komende vanuit de Cornelis Dirkszoonlaan moet het verkeer op de Waterlandse Zeedijk voorrang verlenen.

Ter hoogte van de Waterlandse Zeedijk wordt het fietspad smaller. Gezien de grote aantallen fietsers, o.a. toeristen, zou verbreding wel op zijn plaats zijn.

Bij de Poeldijk steken we over. Dit is vooral ’s zomers een druk punt met niet veel ruimte voor fietsers. Opvallend is dat het einde 60 km bord pas na de oversteek is geplaatst! Misschien is het mogelijk het fietspad op de kruin van de dijk door te trekken tot het Zuideinde?

Zuiderwoude

Verder richting Marken. Aan de dijk wordt door het Waterschap gewerkt. Hier en daar wordt het fietspad onderbroken. Bij knooppunt 54 kun je oversteken richting Zuiderwoude. De oversteek is beveiligd door een met rood asfalt gemarkeerd plateau. Fietsers krijgen hier vooral, door buitenlanders, voorrang maar het blijft oppassen geblazen.

Bij knooppunt 53 kun je via een steile trap ook afslaan naar Zuiderwoude. Beneden aangekomen sta je bijna op de weg waar het autoverkeer met grote snelheid langs rijdt.

Het plaatsen van een attentiebord let op overstekende fietsers/ voetgangers zou hier niet misstaan. De oversteek kan ook veiliger worden als er gebruik gemaakt wordt van een middeneiland. Verder zou het prettig zijn indien hier net zo’n afrit zou komen als bij het vorige knooppunt.

Via het rustige Dijkeinde bereiken we Zuiderwoude. De Dorpsstraat is op een aantal plaatsen verzakt en maakt het fietsen niet erg plezierig. Verder over het fietspad langs de burgemeester Peereboomweg naar Broek in Waterland.

Broek in Waterland

In de smalle Molengouw zijn een aantal verkeersdrempels aangebracht. Bij een worden fietsers langs paaltjes geleid. Onnodig en vaak gevaarlijk vanwege eenzijdige fietsongevallen.

Langs het Zuideinde komen we uit op de Eilandweg. Hier is een terras en in de weekeinden en ’s zomers is het hier altijd druk met fietsers en wandelaars.

We gaan over het brugje en via de fietstunnel onder de N247 bereiken we de Dorpsstraat. De toerit naar de Dorpsstraat doet vreemd aan, is het stoep of is het fietspad?

De provincie Noord Holland is met plannen bezig om Waterland beter bereikbaar te houden. De dorpsraad heeft een alternatief plan opgesteld voor een onderdoorgang onder de Broekervaart. Tot op heden is nog niet bekend welke keuze de provincie zal gaan maken.

Het Waterschap gaat de komende jaren de Broekermeerdijk aanpakken, de dijk moet worden verstevigd en de beschoeiing verbeterd. De dijk is nu 30 km gebied en zal als fietsstraat worden heringericht.

Afsluitend

Tenslotte rijden we via het smalle fietspad naar Overleek en fietsen door naar Ilpendam. Over het Molenpad en het Oudelandsdijkje bereiken we Purmerend waar onze tocht eindigt.

Resumerend kunnen we stellen dat Waterland een prachtig fietsgebied is met vele toeristische mogelijkheden. De stad Amsterdam promoot al vele jaren het gebied en veelvuldig zie je toeristen met de fiets het gebied doorkruisen. Gezien de drukte in de zomer is het aan te raden fietspaden te verbreden en goed te onderhouden. In Monnickendam kan er op fietsgebied nog veel worden verbeterd.